19
mei
2020
|
10:34
Europe/Amsterdam

De grootste uitdagingen van thuiswerkend kantoorpersoneel – en 4 tips om die te tackelen!

Samenvatting

Een groot deel van onze bevolking werkt zeker tot 1 juni thuis. Dat thuiswerken begon best aardig: geen reistijd, langer uitslapen en ’s middags vanuit je luie stoel lunchen. Maar na verloop van tijd steken frustraties de kop op, die jouw motivatie en productiviteit doen afnemen. Om je een helpende hand te bieden, staan hieronder een aantal tips.

Behoud contact met collega’s en werk samen, zoveel je kunt
Door sommigen van ons wordt thuiswerken als een sociaal isolement ervaren. Netwerken en nieuwe collega’s ontmoeten gaat immers ook lastiger. Gelukkig zijn er voldoende instant messaging- en collaboratietools beschikbaar zoals Skype, Teams en Zoom. Deze communicatiemiddelen geven de samenwerking een boost en houden het gesprek op gang, ook als je niet bij elkaar in de buurt bent.

Tip: Wees niet bang voor een luchtig, informeel gesprek net zoals je voor 1 maart ook al deed bij het koffiezetapparaat op kantoor. Plan bijvoorbeeld een koffiebreak in via Skype en neem samen met een collega de dag of jullie (gezamenlijke) activiteiten door.

Bereid je altijd voor op meetings
Ruim 60% van de thuiswerkers geeft aan dat digitaal vergaderen de grootste frustratiebron is. Zij ergeren zich met name aan collega’s die hen onderbreken of in de reden vallen. Ook raken zij gefrustreerd door connectiviteitsproblemen zoals een trage of wegvallende internetverbinding. Het ontbreken van de fysieke aanwezigheid hoeft overigens geen belemmering te zijn tijdens meetings. Zolang je er maar voor zorgt dat samenwerkingstools op voorhand zijn getest, zodat je precies weet hoe alles werkt en niet tijdens een overleg voor verrassingen komt te staan.

Tip: Als je van jezelf weet dat je geen geboren vergadervoorzitter bent, maak dan eerst heldere afspraken met de betrokkenen. Schep duidelijkheid over het doel en de structuur van de meeting en vergeet vooral geen agenda op te stellen!

Bewaak de balans tussen werk en privé
Als men thuiswerkt, lopen werk en privé meer door elkaar dan normaal. Zeker nu we voor een langere periode verplicht aan huis gekluisterd zijn, geldt voor mensen met een gezin dat zij vaker geconfronteerd worden met hun partner en kinderen. Ook hier geldt dat het maken van heldere afspraken essentieel is. Staat er bijvoorbeeld om 11.00 uur een belangrijke meeting gepland? Geef dan aan dat je rond dit tijdstip niet gestoord wil worden en zonder je af in een aparte ruimte.

Tip: Werk op vaste tijden, en houd je eraan! Dat betekent ook dat je je 's ochtends aankleedt volgens een vast ritueel. Daarnaast dien je meerdere keren per dag een pauze in te lassen om stoom af te blazen en een moment te prikken om privézaken te regelen. De overige tijd kun je dan besteden aan werk.

Wees accountable, blijf productief
Sommige mensen twijfelen of thuiswerken wel goed is voor de productiviteit. Vooral managers en werkgevers maken zich soms zorgen of de werkprestaties van medewerkers lijden onder een gebrek aan toezicht. Voor organisaties die thuiswerken stimuleren is er goed nieuws: die krijgen te maken met 25% minder personeelsverloop dan bedrijven die dat niet doen. Conclusie: vertrouwen betaalt zich terug! Is het bedrijf waar jij werkt nog steeds niet overtuigd? Zet dan regelmatig check-ins en KPI's op, waarmee je jouw productiviteit en meerwaarde in cijfers uitdrukt.

Tip: Merk je dat je thuis soms minder gemotiveerd bent dan op kantoor? Ook hier is een oplossing voor: creëer een zogenaamde ‘‘workzone’’. Dit kan jouw bureau, de keukentafel, of zelfs de tuin zijn. Waar het om gaat is dat jij een plek uitkiest waar jij je kunt terugtrekken en optimaal kan presteren.

Benieuwd hoe we jouw organisatie optimaal kunnen voorbereiden op mobiel werken? Ontdek het zelf en download ons e-book.