05
februari
2018
|
00:00
Europe/Amsterdam

ERP & CRM Trends 2018

Hogere graad van uitbesteding van diensten naar de cloud, toename van het aantal gedigitaliseerde processen

Samenvatting

Wat in Amerikaanse en beursgenoteerde bedrijven al geruime tijd tot de norm behoort, zal in 2018 ook in onze bedrijfswereld steeds meer aan belang winnen. Zo stellen kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) zich in toenemende mate open voor de hybride cloud en Software as a Service (SaaS). Op basis van de eigen ervaring uit de praktijk en prognoses van experts heeft Konica Minolta de belangrijkste thema’s voor 2018 op het vlak van ERP (Enterprise Resource Planning) en CRM (Customer Relationship Management) bij kleine en middelgrote ondernemingen op een rijtje gezet.

1. Terughoudendheid tegenover de hybride cloud en Software as a Service (SaaS) neemt af
Jaarlijks moeten bedrijven beslissen om nieuwe ERP-systemen aan te kopen, intern nieuwe diensten in te richten, cloudtoepassingen te gebruiken of elementen van ERP als SaaS af te nemen. Terwijl de kmo’s hier de afgelopen twee jaar nog erg terughoudend tegenover stonden, zal in 2018 aanzienlijk vaker een beroep op diensten uit de cloud gedaan worden. Dat geldt ook voor CRM-oplossingen, die vooral ook in veiligheidsbewuste sectoren in toenemende mate uit de cloud komen.

2. Digitalisering van processen neemt verder toe
Ook de digitalisering is een belangrijk thema voor 2018. Uit de praktijk blijkt dat in heel wat bedrijven die met ERP-systemen werken nog steeds ontelbare analoge processen lopen. Kmo’s wisselen vaak fysieke documenten tussen afdelingen of met partners uit. Precies daar zal het digitaliseringsproces dit jaar verder toenemen. Met ‘Microsoft Flow’, een toepassing van het platform Office 365, stelt Microsoft een productoverschrijdend workflowplatform ter beschikking van ondernemingen. Dit platform zal een belangrijke rol spelen bij de digitalisering en samenwerking.

3. Eerste concrete toepassingen van Artificiële Intelligentie (AI) binnen de domeinen opslag en financiële prognoses
Predictive maintenance wordt in steeds meer servicegerichte bedrijven toegepast. In toenemende mate geven toestellen direct aan partners, fabrikanten of dienstverleners verbruiksrapporten door, zodat een doelgerichte planning van het personeel, bijvoorbeeld voor onderhoud, mogelijk wordt. Daarenboven zullen kleine en middelgrote bedrijven AI gebruiken om opslagcapaciteiten intelligent te berekenen, rekening houdend met omgevingsfactoren zoals het weer, feestdagen of andere elementen. Ook voor financiële prognoses kan AI binnen de ERP-systemen worden ingezet.

4. ‘Appisering’ van ERP-systemen
Gezien voor sterk aangepaste ERP-oplossingen vaak ingewikkelde updateprocessen nodig zijn, zijn heel weinig bedrijven hierin geïnteresseerd. Toch zijn het precies deze aanpassingen die de individualiteit van een onderneming uitmaken. Voortaan worden aanpassingen in de vorm van apps opgeleverd en gebruikt. Microsoft stelt deze apps ter beschikking, terwijl de updatecapaciteit van het systeem behouden blijft. Er bestaat al een platform voor partners waarop wereldwijd aanvullende apps voor ERP- en CRM-systemen aangeboden worden. Deze ‘appisering’ zal in 2018 nog verder toenemen.

5. Mobiele integratie – Smartphone vindt steeds meer ingang als alternatief voor de pc
Net zoals in de voorbije jaren blijven mobiele oplossingen een belangrijke rol spelen. CRM-toepassingen voor mobiele eindapparatuur zijn al langer gemeengoed, maar nu worden ze ook steeds belangrijker bij ERP-systemen. Mobiel werken en de integratie van smartphone en tablet in bedrijfsprocessen blijft toenemen. Vroeg of laat zal de smartphone de pc volledig vervangen. Deze trend, die Microsoft al een aantal jaar opvolgt, komt steeds hoger op de agenda van fabrikanten te staan. Binnenkort zullen toetsenborden en beeldschermen aan de smartphone aangesloten kunnen worden. Dit betekent dat applicaties hier intelligent op moeten reageren en een geoptimaliseerd platform ter beschikking van de gebruiker moeten stellen.

6. Europese GDPR wijzigt voorwaarden van CRM
De nieuwe Europese GDPR gaat ook op het vlak van ERP en CRM met een aantal ingrijpende veranderingen gepaard. Ondernemingen moeten garanderen dat met betrekking tot de functie en reglementaire verwerking van persoonsgegevens transparantie wordt gecreëerd. Heel wat bedrijven zijn zich op dit moment nog niet bewust van de verregaande gevolgen van de nieuwe verordening, maar moeten hier toch dringend actie ondernemen. Als ze de nieuwe regels overtreden, kunnen ze namelijk een boete van vier procent van de jaaromzet opgelegd krijgen.

7. Integratie van sociale netwerken
In de VS en in Europese beursgenoteerde bedrijven is de integratie van sociale media ondertussen de norm. Ook kmo’s moeten inzien welke kansen zich hiermee aandienen. Zo zijn Facebook en dergelijke de perfecte opinievormers, maar kunnen ook bijvoorbeeld persberichten van klanten automatisch in de klantendatabase geïntegreerd worden. Op die manier is tijdens direct contact met de klant meteen zichtbaar wat er gaande of onlangs gebeurd is – informatie die optimaal ingezet kan worden voor klantenservice en -binding.