18
juni
2019
|
11:25
Europe/Amsterdam

Konica Minolta vergroot omzet IT-services met 14 procent in fiscaal jaar 2018

Samenvatting

Konica Minolta Business Solutions Europe heeft in zijn fiscaal jaar 2018, dat eindigde in maart 2019, met zijn IT-services en -oplossingen een omzet van 257 miljoen euro gerealiseerd in Europa. Dit is een sterke stijging van 14 procent ten opzichte van het vorige fiscaal jaar. Dit onderstreept het succes van Konica Minolta, dat op weg is om een toonaangevende aanbieder van IT-services te worden, zowel door organische groei als door strategische overnames. Dit toenemende belang komt ook tot uitdrukking in het feit dat de leverancier is opgenomen in de wereldwijde top 100 IT-leveranciers van Gartner.[1]

"In Europa heeft Konica Minolta tegenwoordig al 31.700 IT-klanten – en we krijgen er elke dag nieuwe klanten bij", zegt Xavier Biermez, Managing Director Konica Minolta Business Solutions Belgium & The Netherlands. Hij voegt eraan toe: “Dit laat zien dat we kunnen voldoen aan de eisen van grote en kleine bedrijven in onze verschillende nationale markten met de oplossingen die we bieden, waaronder onze one-stop IT-oplossing Workplace Hub, die we steeds meer verkopen aan en installeren voor onze klanten."

Volgens Konica Minolta is een andere belangrijke factor voor het IT-succes de klantgerichte servicebenadering van het bedrijf. Deze klantgerichtheid komt tot leven in het opbouwen en onderhouden van sterke, langdurige relaties met klanten. Een goed en degelijk inzicht in elke klant, gebaseerd op een eerste volledige bedrijfs- en omgevingsanalyse in combinatie met nauwe samenwerking, is essentieel. Zo kan de IT-leverancier oplossingen op maat ontwerpen die effectief in bestaande systemen en processen kunnen worden geïntegreerd. "Net zoals bij al onze bedrijfsactiviteiten investeren we in de relatie met onze klanten en zijn we er voor hen wanneer ze ons nodig hebben. Onze klanten belonen ons op hun beurt met langetermijn- en vervolgprojecten. We zijn hun vertrouwde partner voor advies en de oplossingen die ze nodig hebben om succesvol te zijn met hun bedrijf", benadrukt Biermez. Dit wordt ook weerspiegeld in het aantal medewerkers van Konica Minolta in deze bedrijfstak: bij het bedrijf zijn meer dan 1600 mensen bij IT-services in Europa betrokken.

Deze klantgerichte benadering is het recept van Konica Minolta voor succes in al zijn bedrijfsactiviteiten en legt de basis voor een sterke positie in de conventionele markt voor printoplossingen voor kantoren."Ons bestaande klantenbestand dat op onze printoplossingen en services voor op kantoor vertrouwt, is ook een belangrijke factor voor ons IT-succes", legt Biermez uit. "11 procent van deze klanten vertrouwt nu ook op Konica Minolta als leverancier van IT-services", zegt hij. Deze zogenaamde ‘hybride klanten’ vormen een belangrijke pijler voor de groei van Konica Minolta. Ze zijn een drijvende kracht achter het feit dat de totale omzet van IT-services in het financiële jaar 2018 534 miljoen euro bedroeg, bestaande uit de omzet van losse IT-services plus de omzet van IT-services, MFP's en printers van hybride klanten. Dit is een toename van 37 procent ten opzichte van het financiële jaar 2017. Konica Minolta heeft in het afgelopen financiële jaar, met name in Europa, zijn investeringen in strategische fusies en overnames voortgezet om zijn positie als complete leverancier van IT-services verder te versterken. Hoogtepunten waren de overname van het in België gevestigde IT-bedrijf Aurelium, de Spaanse leverancier van IT-services Grupo Meridian, evenals zeven dochterondernemingen van SEQUOÏA in Frankrijk, een toonaangevende dealer in het netwerk van Konica Minolta met een bijzonder sterke aanwezigheid in Grand-Est en Reunion.

[1] Market Insight: Gartner Global Top 100 IT Vendors in 2017, Gartner, 2018, https://www.gartner.com/doc/3888571/market-insight-gartner-global-top